Novosti

Novosti – uz nove račune za javnu uslugu gospodarenja komunalnim otpadom (za prosinac 2024. g.)

15. siječnja 2025.

Od 2018. godine zadržavali smo istu cijenu javne usluge, uz silne napore, što nigdje oko nas nije slučaj. Ovo je, uz ogromne poraste svih troškova tijekom proteklih godina, s ekstremima u posljednjih godinu dana, nužna korekcija cijene na koju su u mnogome utjecali i zakonski propisi RH, a ne samo povećanje svih  troškova poslovanja.

Nakon više razrađenih modela naplate usluge i provedenih javnih savjetovanja, pokleknuli smo pred zakonskom obvezom naplate jednake cijene minimalne javne usluge za sva kućanstva, (neovisno o ukupnoj količini otpada koju stvaraju), te u kolovozu 2024. na Gradskom vijeću donijeli Odluku, koja se zbog usklađivanja sa Općinom Lanišće nije mogla prije primijeniti. Stoga smo prisiljeni startati i s novim načinom obračuna i novim računima za uslugu – nekima veći, a nekima manji – sve, na žalost, po propisima.

U Novu godinu ulazimo i s novim kamionom za prikupljanje otpada (prosječna starost kamiona i radnih strojeva iznosi nam 17,5 godina, a osobnih vozila 16,5 godina),  kompostanom za biootpad (završeni građevinski radovi), te s novim računima za uslugu – nekima veći, a nekima manji – sve, na žalost, po propisima…Ukupno financijski nedostatno za pokrivanje ogromnog rasta troškova djelatnosti gospodarenja otpadom…

Prvi dani ove 2025. godine započeli su isporukom novog vozila za sakupljanje komunalnog otpada, zapremine 7.5 kubika,  vrijednosti 141.000 eura (leasing), pa time i novim financijskim teretom za slijedećih 5 godina, s gotovo dvostruko većim ratama od prethodnog leasinga kojim smo prošle godine otplatili slično takvo vozilo, nabavljeno 2019. godine..(sada 2.590 eura, prije 1.300 eura – razlika 100% !). Po cijenama iz prošle godine, za otplatu leasing rate potrebno nam je naplatiti pražnjenje više od 2000 spremnika volumena 80 litara ☹.  A usluga se mora izvršiti.

Teret porasta svih drugih troškova neumorno nas gazi, a cijene odvoza i zbrinjavanja miješanog komunalnog otpada nismo korigirali od 2018. godine, (a ima li uopće igdje takvih sa cijenama istim tolike godine??!). Borili smo se s ciljem da što manje opterećujemo domaćinstva, nalazeći druge izvore za pokrivanje svih tih troškova.

Regulativa nalaže istu cijenu minimalne javne usluge – fiksni dio cijene, svim kućanstvima, neovisno o veličini kante koju su odabrali i otpadu koji stvaraju. Time korisnicima s manjim zaduženim spremnicima rastu računi u fiksnom dijelu na 9,86 eura bez PDV-a od 13%, a onima s većim spremnicima (120 litara i više) čak i padaju.

Cijena varijabilnog dijela, koji se naplaćuje po pražnjenju spremnika i predaji otpada, iznosi svima 0.03  eura po litri predanog miješanog komunalnog otpada. Ako se otpad u zelenoj kanti ili otpadomjeru ne preda, ovaj dio cijene, jasno, se ne naplaćuje (od 2018. godine), a fiksni dio cijene je obvezan i naplaćuje se svima neovisno o predaji otpada. Sve poznato, mada se i dalje, nakon toliko godina, korisnici javljaju da zašto su dobili račun kad nemaju otpada?…

Reciklaža se kućanstvima prikuplja i zbrinjava gratis, mada nam tu cijene iz godinu u godinu ekstremno rastu, pa smo, primjerice 2018. godine plaćali zbrinjavanje otpada iz „žute“ kante – plastiku 320  KUNA po toni i zgražali se kako toliko moramo plaćati preuzimanje “vrijednih sirovina”, da bi preklani cijena iznosila 178 EURA po toni, lani 236 EURA po toni, a ove godine gotovo 300 EURA po toni (295 eura/toni), sve prema  obavljenim javnim nabavama ! 

To nam je obveza koju moramo rješavati, civilizacija i odgovorno postupanje s otpadom koštaju sve više. Sve ostalo su bajke. Nećemo sad ulaziti i u to da su pakiranja proizvoda sve veća, a sadržaja iznutra sve manje…to je druga strana priče o otpadu na koju baš i ne možemo utjecati.

Istina, država (Fond) je tu morala sudjelovati pokrivanjem troškova sakupljanja reciklabilnog otpada od kućanstava, i godinama ranije, ali od toga još uvijek ništa. Snađite se – vaš otpad mora na „Kaštijun“, reciklaža  kućanstvima gratis, predati je i platiti ovlaštenim sakupljačima, a uslugu korisnicima pružiti propisno i na vrijeme… To puno lakše mogu oni „veliki“, za razliku od nas – malih…

Jedini smo trenutno u Istri koji tako velikom udjelu korisnika pružamo uslugu prikupljanja i zbrinjavanja biootpada – smeđe kante (od 2023. godine), mada nam je i to dodatni financijski teret.

Prosječno domaćinstvo (80 litarski spremnik, pražnjenje jednom mjesečno) prošle godine mjesečno je uplatilo prosječno 8,09 eura, s PDV-om 9,14 eura.  Prosječnom domaćinstvu svakog tjedna smo obilazili okućnicu tražeći da li je predao zelenu kantu na pražnjenje, ili nije, jednom tjedno po „smeđu“ kantu (plaćamo oko 150 eura/toni) , jednom mjesečno plavu i žutu.. akcije glomaznog otpada – do 300 kg gratis (a kojeg mi nakon našeg sortiranja plaćamo 227 eura po toni, bez PDV-a), skupljanje stakla, pepela, odjeće (također plaćamo 120 eura po toni !!), nadalje dvije godišnje akcije – proljetna i jesenska prikupljanje većih količina zelenog otpada, ostala reciklaža….da ne nabrajamo sve u sustavu.

Zaključak, svakako – ogroman obim usluge i ogromni troškovi, a cijene javne usluge iz 2018. godine…

Ukupni troškovi predaje reciklaže ovlaštenim sakupljačima (bez „Kaštijuna“ i bez naših troškova prikupljanja) ) u 2022. godini bili su 24.120 eura, 2023. godine 35.500 eura, za 11 mjeseci u 2024. godini – preko 120.000 eura. Brojka za 2025. penje sa na 180.000 eura, po javnoj nabavi, bez – Kaštijuna s kojim se i dalje sporimo za cijenu, i bez naših troškova.  Troškovi civilizacije i EU…

Zahvalni Gradu Buzetu, Gradonačelniku i Gradskom vijeću na pomoći da opstanemo uz zadržavanje dugogodišnjeg istog nivoa cijene, a povećavanja obima usluga.

Bez vršenja drugih tržišnih usluga,  koje nisu naše primarne djelatnosti, te bez predanosti djelatnika – u ovakvim uvjetima rada ne bi opstali. A, cijene će rasti, sve češće, ovim tempom nemoguće je zadržavanje istih cijena više godina, zatim radnici i obveze se moraju plaćati te rad i trud djelatnika i svih u sustavu se treba poštivati i pravilno valorizirati.

U prilogu sinteza poslovanja za 2023. godine (javna usluga gospodarenja otpadom u negativi za 80.000 eura, pokriva se pozitivnim poslovanjem drugih tržišnih djelatnosti),  a po financijskom okončanju i završetku revizije poslovanja za 2024. godinu, objaviti će se i sinteza za prošlu godinu.

    Veličina fonta
    Kontrast